h1

Bilprovardags

juni 3, 2008

En god vän till mig har börjat som säljare på Engströms här i stan och han jobbar på Audi sidan. Han försöker med jämna mellanrum att få mig till att bli Audifantast och de har onekligen bra bilar. För några dagar sedan talades vi vid och jag sa att jag var lite intresserad av den nya Passat CC som snart kommer, tycker den ser skitfräck ut. Han kontrade med att jag nog borde testa en Audi A4 först med lämplig motorbestyckning och vem är jag att säga nej till en sådan invitation?

Sagt o gjort, idag, när jag skulle till Finspång, så åkte jag ner till Engströms och fick låna en Audi A4 2.7 Tdi med multitronic växellådan. Bilen gick väldigt fint och framförallt mjukt och ska trots storlek på motorn dra lite soppa på grund av Multitroniclådan. Detta tack vare de steglöst varierbara utväxlingsförhållandena och den adaptiva mappningsstyrningen så utnyttjar multitroniclådan alltid det varvtal som har det högsta vridmomentet. Dessutom så är det tack vare transmissionskedjan och det steglösa utväxlingsförhållandet så får man hela tiden en optimal åkkomfort. För eftersom det inte finns några växlingar mellan kugghjulspar, kan det heller inte uppstå några ryck mellan växlingarna. Dessutom erhålls en snabbare acceleration tack vare det kontinuerliga kraftflödet. Låter kanske konstigt och märkligt men är skitfräckt och ger som sagt bra ekonomi och bra prestanda i ett!

Åker så iväg mot Finspång och bilen känns kanon. Går in och har mina möten och åker hemåt. Har missat att äta och blir lite hungrig så jag svänger av vid Norsholm och hittar ett ställe nere vid vattnet som heter Kapten Billes Cafe och Vandrarhem och kan verkligen rekomenderas. Efter intagen måltid glider jag hemåt, åker förbi Statoil Norsholm och tar gamla vägen in mot Linköping. Men…bilen börjar rycka helt plötsligt och gå dåligt. Fattar ingenting! Farten sänks till modesta 60 knyck och jag kommer fram till Linghem där jag stannar till vid en lucka och tro det eller ej, bilfaan dör!!!

Ringer till Engströms och frågar vad jag ska göra och de säger bara: ”Inget vi kan göra, ring bärgaren”. Så där står jag mitt ute i Linghem med en stendöd Audi och måste ringa bärgaren. Han kommer efter ca 40 svettiga minuter och slänger upp bilen på flakat eller vad det nu kan heta.

 

Sen får jag åka bärgare till Engströms där bilen lämnas in och Lena hämtar mig. Ska bli verkligen spännande att se vad det är som är felet. Bärgarsnubben hade en egen teori…han tror att det är någon som tankat bensin istället för diesel i bilen. För då uppvisar bilen exakt dessa problem tydligen och han vet, hämtar en bil i veckan när någon har gjort dessa problem. Inte roligt för säljaren som precis tagit ut bilen och tankat upp den för att jag skulle få testa den. Var 3/4 tank när jag hämtade den…

En kommentar

  1. Ja se säljare. 🙂



Lämna en kommentar