h1

Intervaller

augusti 31, 2011

Tisdag och intervallträning under ledning och tillsammans med NocOut.se och denna gång var själv träningen förlagd till Folkungavallen, lite smålägligt så här i VM i friidrottstider. Jag kom dit en stund före då jag fått informationen om att vi skulle vara uppvärmda när vi började. Sprang runt några kilometer och det droppade in mer och mer folk, till slut tror jag vi blev 20 förväntansfulla träningsnördar som stod och väntade på vad som skulle ske.

Dagens pass förklarades, ett oerhört enkelt men genialt upplägg, nämligen en stege:

Spring maxtempo i 200 meter, vila 60 sek,
Spring maxtempo i 400 meter, vila 60 sek
Spring maxtempo i 600 meter, vila 60 sek
Spring maxtempo i 800 meter, vila 60 sek
Spring maxtempo i 1000 meter, vila 60 sek
Spring maxtempo i 800 meter, vila 60 sek
Spring maxtempo i 600 meter, vila 60 sek
Spring maxtempo i 400 meter, vila 60 sek
Spring maxtempo i 200 meter, vila 60 sek

Det blir, som den uppmärksamme säkert redan räknat ut, 5 000 meter totalt och det är lika bra att erkänna så här direkt, jag är förbannat långsam.  Jag saknar helt enkelt snabbheten i löpsteget och det retar mig. Förmodligen så tar jag Linköpings i särklass kortaste steg eller nått. Men det är å andra sidan detta som intrvallerna ska hjälpa mig med hoppas jag.

Jobbigt var det också, men det är ju lixom meningen med träningen…
Med uppvärmning och avvärmning blev det dryga milen.

2 kommentarer

  1. Åh vilket utmanande pass!!


  2. Verkligen! Och dessutom kul



Kommentera

