h1

Mot Skåne

april 5, 2011

Idag tog jag tåget ner till Osby för några dagar tillsammans med makarna Gardelid. Direkt när anlände stod en chaufför och väntade på tågstationen för vidare transport till det Gardelidska residenset där frun i huset ordnat fram en fantastisk liten välkomstlunch bestående av torskrygg, färskpotatis och en gudomlig sås till det hela.

Därefter vankades det utflykt. Till ciceron och chaufför fick jag herrn i huset och färden tog oss ner mot Åhus och de nyanlända tranorna som flockades i tusental på en åker. Vi välkomnades där av de lokala ornitologerna som stod klara med kikare i världsklass (jag anar att herr Gardelid haft ett och annat finger att göra med denna service) och med en outsinlig källa till kunskap om dessa för mig helt okända fjäderfän. Bland annat har jag nu fått lära mig att om en fågel är ringmärkt med en blå ring högst upp på det högra benet så härstammar den från Tyskland. Bara det var värt hela resan.

Därefter for vi hem till residenset i Osby för ytterligare lite mat, det behövdes för att värma våra genomfrusna kroppar efter att ha stått i snålblåsten. Frun i huset hade varit förutseende nog att inte bara ta fram mat, hon hade även dragit i gång bastun och lagt några öl på kylning, se där vilken toppenkvinna!

Efter bastu och dusch väntar nu bingen i min alldeles egna svit medan herrskapet stökar i köket och plockar undan det sista. Imorgon bitti ringer klockan tidigt och då vankas det resa till främmande länder. Det ser vi fram emot, god natt så länge!

Kommentera

