h1

En söndagsrunda

april 4, 2011

Gruvade mig nått alldeles i söndags över att jag egentligen borde ge mig ut på en löprunda men dagen blev bara längre och längre. Frukosten var av det mer mastiga slaget, hotellfrukost på Scandic City tillsammans med Cissi och Björn, och sen gjorde jag baconinlindad fläskfilé och potatisgratäng till lunchen. När sen klockan närmade sig halv sex kände jag att det är nu eller aldrig denna söndag.

Snörade på mig skorna och gav mig ut. Brukar ta till höger och springa utefter Lambohovsleden men tog till vänster istället och sprang genom Collegium och rundade Linköpings Golfklubb. Väl där mot Rydskogen och sen blev det av bara farten in mot stan. Sneddade genom stan och sprang genom Trädgårdsföreningen och uppemot US för att hastigt och lustigt komma upp bakvägen till Hagaberg. Sprang mot Statoil T1 för att följa Lambohovsleden hem men det blev inte så utan jag fortsatte rakt fram och runt omkring i Vallaskogen.

Kom ut vid Vallabackarna men nu hade jag den förbannade Lambohovsleden i tankarna, måste ju springa den idag, och fortsatte mot den och tog till höger mot hemmet. Väl framme i Lambohov insåg jag att jag lika gärna kunde springa runt Lambohov innan hemgång och så gjorde jag. Många nya och fina hus har det blivit kan jag berätta.

Tog bussgatan mot gamla Slakavägen för att springa hem. Nästan hemma kändes det fortfarande oförskämt fräscht i kroppen så jag tog Lambohovsleden, IGEN, ut mot 34:an och tog höger mot Jägarvallen. Vid nästa rondell till höger och genom Collegium för andra gången under rundan.

Det kändes fortfarande löjligt bra i kroppen, enda smolket i bägaren var en begynnande skav på låren och en tendens till skoskav på någon tå, med andra ord vanliga åkommor när man får för sig att springa långt.

Men nu ville jag inte pressa mer utan sprang hem och väl hemma läste jag av GPS:en och noterade att sträckan var 2,13 mil och tagit 1:56. Det är en häftig känsla att bara kunna springa utan trötthet. Tempot var givetvis inte högt men att springa en halvmara under 2 timmar en “vanlig söndag” är ändå helt okey. Tycker i alla fall jag.

Kommentera

